Projektet syftar till att förändra elevernas syn och inställning till problemlösning och för att göra eleverna mer delaktiga i matematikundervisningen har de utarbetat ett arbetssätt som de kallar B-B-B-metoden. B-B-B står för Bra-Bättre-Bäst och anger tre olika nivåer av elevlösningar på ett problem. Varje problem fokuserar på ett givet centralt innehåll och lärandemål. Nu håller de på att bygga upp en Uppgiftsbank med tillhörande elevlösningar och det var roligt att höra att många skolor var intresserade av att samarbeta med Navestadsskolan.
Det andra delprojektet som presenterades "Att utveckla kommunikation och resonemang i det mångkulturella matematikklassrummet" var en välbesökt föreläsning av forskaren Margareta Engvall och lärarna Rana Azam och Josef Eissa. Rana och Josef jobbar på Gustav Adolfsskolan i centrala Norrköping.
I det här projektet har de bland annat använt sig av idén om "five talk moves" som är en teori som beskriver fem undervisningspraktiker för att leda matematiska diskussioner.
Alla deltagare på föreläsningen fick ett inplastat papper med "five talk moves" på, vilket var väldigt uppskattat!
Gratisbild: Pixabay.com |
Tack Robert, Patrick, Rana och Josef, och alla andra lärare i Norrköpings kommun, som bidrar till att utveckla matematikundervisningen!
Rikard Gustafsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar