torsdag 18 januari 2018

Det behövs fler bråk!

Caroline Nagy har forskat på hur man lär ut bråk från förskolan till årskurs 9.
Det började med att hon råkade öppna en lärobok för årskurs 4 och en för gymnasieelever. Inom området bråk började båda böckerna på samma nivå!
”Fler bråk i matematikundervisningen – en aktionsforskningsstudie där lärare lär om progression” är namnet på Carolines licentiatuppsats.

I uppsatsen beskriver hon när elever ska placera tal på en tallinje. Då gör de generellt sett samma fel oavsett om de går på lågstadiet eller på högstadiet. Säg att tallinjen går från 0–2. Elever som får i uppgift att markera ½ på tallinjen, har en tendens att välja mitten på tallinjen, som i det här fallet är talet 1. Kanske tänker eleverna att ½ är detsamma som hälften av den visade tallinjen, och då väljer de att markera vid ”en halv tallinje”. Eleverna tänker då inte på att varje punkt har en placering på tallinjen. (Talet ½ är alltid placerad mitt emellan talet 0 och 1). 
Följ länken så får du se en liten film med Caroline!


Fler bråk i matematiken

Hon har också undersökt elevernas förståelse för en fjärdedel. Och vi är väl många som varit med om elever som lätt kan tala om att den första bilden beskriver en fjärdedel. Men att den andra och tredje bilden inte alls lika självklart också visar en fjärdedel.
Nu är det dags att anmäla sin klass till Kängurutävlingen. Tävlingen kan genomföras mellan 15 mars och sista dag är 31 mars.
Det är roliga uppgifter och det finns mycket material om hur man kan fortsätta att arbeta med uppgifterna.






Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar