Om Matematikbloggen

söndag 19 mars 2017

Matematik som glädje, självklarhet, förväntan och wow!


Förra måndagen var det dags för ett nytt möte i matteklubben Matteakademien. Vår yngsta medlem är 6 år och han satt och klurade på de matematiska problemen tillsammans med sin pappa. Det var kul! Och när kvällen gick mot sitt slut fick jag den här lappen :-)



I veckan är det många som har firat Pi-dagen, 14/3. Och jag tog fram min väst med π-tecken på. En flicka i årskurs 3 undrade vad tecknet betydde och jag skulle försöka förklara från grunden: "Vet du vad en cirkel är?" undrade jag. "Vem vet inte", svarade hon och gav mig ett stort självsäkert leende. En cirkel var en självklarhet för henne.




 Förra veckan var väldigt händelserik. Då hade vi också vårt första möte tillsammans med de lärare, speciallärare och rektorer som ska vara med i forskningsprojektet tillsammans med Joakim Samuelsson och Rickard Östergren från LiU. Forskningen handlar om hur man bäst ska lära barn talfakta. Och man kunde känna förväntan i salen, det här kommer att bli spännande!





Och så avslutar jag med en kommentar från B i min årskurs åtta. Vi har precis börjat jobba med procent och vi diskuterade vad som händer vid procentuella höjningar och minskningar. Och vi kom fram till att man vid en höjning får betala mer än 100 % av det ursprungliga priset och att man med hjälp av förändringsfaktor kan beräkna det nya priset direkt. "Wow", sa B.

Hoppas att ni får en wow-vecka!

Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar