Om Matematikbloggen

söndag 12 februari 2017

Matematiken, myter och mötet

Förra lördagen hade jag förmånen att delta på en konferens om forskning kring lärande. Där träffade jag denna man, Pedro de Bruyckere. En glad belgare som forskar om utbildning och delar med sig av sina och andras resultat på ett humoristiskt och lättförståeligt sätt.
Pedro har en hemsida som heter The economy of meaning.
Kolla gärna på den, man kan prenumerera på inläggen.

The economy of meaning




Pedro har tillsammans med två andra författare skrivit en bok om myter inom lärande och utbildning. Där slår han hål på en mängd idéer som vi fått till oss som giltiga inom utbildningen. 
Han refererar till forskning inom ämnet, samt skriver vad vi verkligen vet och vad vi ännu inte vet. Att anpassa sina lektioner efter elevernas olika lärstilar finns det inga bevis för, att det har ett mervärde i klassrummet. Lärstilar är ingen undervisningsteori, men vi ska naturligtvis arbeta med elevernas starka sidor och kompensera för de svagare.


I sin blogg berättar Pedro att han lyssnat till en föreläsning av professor Richard M Ryan. Ryan är professor i psykologi, psykiatri och utbildning vid Rochesteruniversitet i New York. Han är känd för sitt arbete med Self Determination Theory SDT, som jag återkommer till. Men här avslutar jag med ett citat från professor Ryan:

"My teacher likes me" is the cheapest intervention in education




Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar