Om Matematikbloggen

lördag 21 maj 2016

Sommartider - Reflektionstider - Frågetider


Nu är det dags! Att Summera, Reflektera, Analysera, Utvärdera!
Vad har varit framgångsrikt? Var ser jag brister? Vilka områden känner jag mig säker i, var behöver jag förstärka mitt eget kunnande? Hur har min undervisning gått fram till eleverna? Vilka frågor är lämpliga att ställa till eleverna för att få veta så mycket som möjligt om deras upplevelse av undervisningen? Hur upplever de mitt engagemang? Kanske ska de byta stadium? Hur förberedda känner de sig?
 

När detta är gjort är det dags att Forma hösten! Hur ska undervisningen se ut i höst? Vad är det som jag ska behålla och vad behöver förändras? Vilka idéer är det som jag verkligen tror på, som ingår i min personliga teori om undervisning och lärande? Hur är det att vara elev i mitt matteklassrum? Jag vill att det ska vara utmanande, ansträngande, inspirerat, engagerat, engagerande och tillåtande? Det är bara eleverna som kan svara på om jag kommit en bit på denna väg!

Och sen kan man också fundera ut något som man är nyfiken på att läsa om. Jag ska greppa den här boken i hängmattan! Kanske kan några av mina frågor besvaras där :-) 

Tjingeling Reflektions-Pling från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar