Om Matematikbloggen

onsdag 4 maj 2016

Matematikfokus på Högalunds förskolor

Jag vet var det finns många stenar så jag kan köpa många glassar !


Det berättade ett barn från en av förskolorna när de nyligen firade Högalundsenhetens dag med att ha extra fokus på matematik.
Undrar hur många glassar han köpte ?
Det fanns en stor grushög att hämta stenar ifrån !!

Matematikcentrum startade i höstas upp ett "Nätverk med matematikfokus" där vårt syfte är att bli ett stöd för fördjupning och att sprida kunskap och inspiration till kollegor genom ett kollegialt lärande med förskolans matematik i fokus. När vårens sista träff avslutades satt ett gäng entusiastiska lärare kvar för att planera innehållet till den årliga dagen på sin enhet och jag fick ta del av deras tankar. De skulle förbereda ett antal lådor, en per avdelning med förslag på aktiviteter samt olika material som barnen skulle få möjlighet att möta.
Innehållet utgick från första matematikmålet i förskolans läroplan -Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och egenskaper hos mängder, antal, ordning,och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring.
Ett sätt att kunna arbeta med målen är att utgå från de sex matematiska aktiviteterna Räkna,lokalisera,mäta,konstruera, leka och förklara och det blev deras utgångspunkt.

Vi byggde former av pinnar , vi räknade hur många pinnar som behövdes för olika former 











-Vi räknade pinnar , vi jämförde vilken pinne som var längst, kortast tjockast 



















Att kunna representera siffersymbolerna med antal av olika material var också en utmaning barnen fick prova på

Tack för att vi fick ta del av ert arbete, hoppas fler än jag blir inspirerade till att prova något liknande på sin förskola !










Passa även på att hitta många stenar så ni kan köpa många glassar i det härliga vårvädret !
Bjuder på en härlig vårbild som avslutning !
Ha en skön och solig helg !
Margot



2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag undrar om ni kan förklara för mig vad delmålet förändring betyder i matematik?

    SvaraRadera
  2. tyvärr missat din fråga Gäller det förskola alt grundskola ?
    Mejla mig gärna margot.andersson@edu.norrkoping.se

    Mvh Margot
    Margot

    SvaraRadera