Om Matematikbloggen

söndag 17 april 2016

Forskning och seminarier

Hur kan man organisera matematikundervisningen så att eleverna ges möjlighet att utveckla sin begrepps-, metod och resonemangsförmåga på ett för eleven intressant och engagerande sätt?
Just det har varit en övergripande frågeställning i ett av kommunens delprojekt med Jonas Bergman- Ärlebäck. Förslag på aktiviteter med tillhörande rapport är i det närmast klar. I forskningen har lärarna arbetat med något som kallas IPAs-Ihopparningsaktiviteter. 

Aktiviteter som bidrar till att undervisningen utmanar, engagerar och intresserar eleverna är väl något som alla mattelärare strävar efter. Både rapporter och aktiviteter kommer snart att finnas tillgängliga på nätet. 

På torsdag har Lisa Björklund-Boistrup en föreläsning på Stockholms universitet, då ska hon berätta om den del av forskningen som hon deltog i.

NCM har en kostnadsfri seminarieserie, vissa av föreläsningarna spelas in så att man kan ta del av dem i efterhand. Jag blev intresserad av ett seminarium som var i torsdags med Ola Helenius, det skulle handla om att lära in och lära ut taluppfattning genom iPad-spel så nu hoppas jag att det filmades så att jag kan se det i efterhand. Kommande program och länkar till inspelade föreläsningar hittar du via den här länken: http://ncm.gu.se/seminarier. Kanske något att se tillsammans  med kollegor med efterföljande diskussion.


 Marie




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar