Om Matematikbloggen

söndag 28 februari 2016

Kryptering – kan det vara en utmaning?


På min skola har vi många elever som är intresserade av matematik, jättekul!! 
Vi mattelärare på skolan har funderat på vad vi ska erbjuda dessa elever utöver ordinarie matematikundervisning. Kodning och kryptering är det vi kommit fram till.
Utifrån den här rubriken känns ämnena högaktuella: ”En krypterad Iphone har skapat ett jättebråk mellan polismyndigheterna och IT-världen i USA, och telefonen har även hamnat i presidentvalskampanjen.”

Under lovet har jag försökt lära mig lite mer om kryptering. Material har jag hittat hos NCM, jag delar med mig av det jag hittills lärt mig. Det finns många olika sätt att kryptera, både med bokstäver och siffror. 

Till varje metod så finns det ett antal sätt att räkna, det kallas algoritmer. När man ska kryptera information använder man både algoritm och en nyckel. Kryptonyckeln är den information som behövs för att genom kryptering göra meddelandet obegripligt för obehöriga. Nyckeln är hemlig.

Jag började med att fördjupa mig i Julius Caesars kryptering. När ett brev skulle skickas med hemlig information krypterade man texten. Hans algoritm var att förskjuta alfabetet n steg, och nyckeln var n. http://ncm.gu.se/media/namnaren/pdf/2001/uppslag_01_4.pdf

För den som är mer intresserad så finns Nämnarens kryptoskola, ett studiematerial i fjorton delar med lärarhandledningar, kommentarer och facit. Kryptoskolan rekommenderas från årskurs 4 till gymnasiet, gärna som extramaterial för elever som behöver extra stimulans. http://ncm.gu.se/krypto

För yngre barn finns Rövarspråket - något många barn provat på.  http://ncm.gu.se/media/namnaren/kryptoskola/05_krypto_rovarspraket.pdf

Vad kan det här betyda i klartext?
AKOKTOTA DODIGOG!

Jag hoppas och tror att eleverna kommer känna sig utmanade av det här!!

Marie



Här kommer svaret: Akta dig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar