Om Matematikbloggen

söndag 15 november 2015

Resonemang

Nu har vi gjort de muntliga NP i årskurs 9! Det är roligt att sitta tillsammans med tre ungdomar som resonerar om matematik :-)
 Men jag funderar lite på rättvisa och rättssäkerhet. Är det rättvist att få visa sin resonemangsförmåga inom ett Centralt innehåll som vi inte behandlat under höstterminen?

Här ser vi ett annat resonemang. Engagerade mattepiloter som under torsdagens träff resonerar med varandra om ett matteproblem.


Och det här är engagerade lärare som varit med i eller deltar nu i något av de olika aktionsforskningsprojekt kring matematik som bedrivits i Norrköping. Ett av projekten ska delta med en workshop på Matematikbiennalen i januari 2016! På bilden pågår resonemang kring hur man får elever att skriva och ingripa i sitt eget matematiklärande. Allt inspirerat av en forskningsrapport från Linköpings aktionsforskning.

I min klass arbetar vi med geometri just nu. Då blir man jätteglad när en elev har en sådan här tröja på sig. En travesti på Pewdiepie, och här heter det Cutiepie. Men det ger ju mig goda möjligheter att resonera om vad en konstant är :-)

Tjingeling Resonemangs-Pling
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar