Om Matematikbloggen

söndag 24 maj 2015

Tro på dig själv


Ännu en gång har jag lyssnat på Carol Dweck:s tankar om fixed och growth mindset. Att talanger och förmågor kan utvecklas med hjälp av ansträngning, bra undervisning och ihärdighet.
Att tro att man kan utvecklas och bli bättre om man anstränger sig är centralt. Jag har just fått kvitto på att growth mindset ger framgång. Sex elever har under nio veckor intensivtränat matematik med hjälp av ett övningsprogram. Femton minuters träning före skolan varje dag. När vi summerade tiden blev det ungefär elva timmars träning. Imponerade – vilken ansträngning!
Eleverna har under träningsperioden reflekterat i skrift. De har blivit mycket medvetna om vad de behöver träna mer på. Jag kommer att bli bäst om jag fortsätter. Det är jätteroligt, jag ska verkligen fortsätta. Jag har blivit snabbare att tänka och smartare att räkna.
I utvärderingen frågade vi:
Vad tänker ni? Vad har varit bra? Vad kan vi göra bättre?
  • Jag lärde mig 7:an och 8:an utantill
  •  Man blev hjälpt med huvudräkningen
  • Det har varit kul, man kunde välja själv vad man kan träna
  • Om det är roligt lär man sig mer
  • Man lär sig mycket
  • Bra hjälp till NP


Det som kunde bli bättre var:
  • Man kan träna på en lång rast eller efter skolan


Spännande eller hur?

Trevlig vecka!
Marie


 Länk till föreläsning med Carol Dweck
https://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_that_you_can_improve?language=sv


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar