Om Matematikbloggen

lördag 25 april 2015

Matematiskt gestaltande i förskolan i Lärarnas nyheter

Lärarnas nyheter känner ni troligen till, men här kommer lite info från webbplatsen ! 

Webbplatsen ges ut av Lärarförbundets tidningsavdelning. Här finns nyheter och material samlat från Lärarförbundets samtliga 15 tidningar, från förskola till högskola: Lärarnas tidning, Pedagogiska magasinet, Chef och Ledarskap, Förskolan, Fritidspedagogen, miVIDA, Alfa, Origo, Uttryck, Specialpedagogik, Yrke och nättidningen Högskolan. Du hittar tidningarnas egna sidor under Våra tidningar i menyn.

Kerstin Bäckman har nyligen blivit intervjuad i tidningen Förskolan med rubriken "Skapa nyfikenhet för matematik". Hon har just disputerat med avhandlingen "Matematiskt gestaltande i förskolan" , en del av intervjun kommer här , håll tillgodo ! 


– För mig och många i min generation har begreppet undervisning varit laddat, eftersom lärandet i förskolan av tradition sker i lekens form. Det är en stor skillnad jämfört med skolan. Men om vi nu ska undervisa måste vi försöka förstå vad det innebär i en förskolekontext. Förskollärarna ska veta vilket målet är med undervisningen och vad det innebär att arbeta med ett specifikt matematiskt innehåll. Annars finns risken att barnen får en fattig lärandemiljö, säger Kerstin Bäckman.

För att barnen ska lyckas urskilja ett innehåll krävs två saker: Att förskollärarna har tillräckliga kunskaper i ämnet och att de har didaktiska strategier som hjälper dem att få barnen att fokusera i en viss riktning som man på förväg bestämt. I sin studie uppmuntrar hon förskollärarna att arbeta med variation och invarians. Det innebär att skapa nyfikenhet inför likheter och skillnader. Till exempel uppmärksamma att vissa geometriska former har många hörn och andra inga alls.

– Som lärare behöver man hjälpa barnen att upptäcka sådant, säger hon. Men det gäller att avgränsa sig så mycket att barnen förstår vad de ska få syn på.

Det är inte så lätt, visar det sig. I avhandlingen planerar förskollärarna tre olika lärstudier på temat mönster, som de filmar och analyserar i efterhand. Vissa av barnen, som alla är fyra år gamla, har redan erfarenheter av att skapa ganska avancerade mönster själva med hjälp av exempelvis pärlor. Men nu ska de fokusera på vad ett mönster är och hur det är strukturerat.

http://www.lararnasnyheter.se/personer/kerstin-backman

Här är länken till avhandlingen 

Del av avhandlingens abstrakt 

Avhandlingens syfte är att studera hur matematik erfars och används i förskolebarns aktiviteter och hur förskollärare utformar undervisning med matematiskt innehåll. Studierna omfattar barns handlingar i olika aktiviteter utifrån ett matematiskt perspektiv och vidare förskollärares intentioner med och genomförande av undervisning i matematik. Dessutom studeras förskollärares uppfattningar av kunskapsbehov i undervisning. 

Mycket spännande så ladda gärna ner avhandlingen och kanske hitta lite tid att läsa någon gång mellan hägg och syren ! 



Bästa tiden på hela året tycker jag så det blir att läsa utomhus ! 
Ha en skön Valborg önskar Margot 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar