Om Matematikbloggen

söndag 19 april 2015

Att förstå koden

Före påsk fick jag en fråga från en lärare om jag hade några förslag på uppgifter till en elev som är högpresterande.Jag ville ge ett utförligt och användbart svar. Kanske eleven är intresserad av dataspel och skulle tycka att kodning vore spännande?
 Jag kollade på följande sida:  http://coderdojonkpg.se/                                     

Vill du testa på att koda spel och hemsidor, och är mellan 7-17 år? Varannan lördag kl. 11-13 är du välkommen till Visualiseringscenter C, där studenter coachar dig gratis i programmering.
Nästa gång är lördag 25 april!



 Det finns också kurser för vuxna. Och jag anmälde mig. Så i torsdagskväll satt jag två timmar och kodade.

Det kommer saknas en miljon programmerare i Europa år 2020, enligt EU-kommissionen.
Från och med detta läsår finns kodning med på schemat i skolorna i Storbritannien, och från hösten 2016 kommer det in i den finska skolan.

På Enebyskolan har vi börjat med de muntliga nationella proven i matematik. Här gäller det också att förstå en kod. Vad förväntas det av mig som elev att jag ska prestera och bidra med för att läraren ska se mitt kunnande?
 Och hur lär man sig att rita ett träddiagram. I min klass har vi använt metoden "härma".
Vi har en uppgift som vi löser tillsammans och efter det får eleverna en ny uppgift med liknande innehåll där man i stor utsträckning kan härma sin första lösning.
Så här bra lyckades Anna när hon härmade!


Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar