fredag 27 mars 2015

Lokaliserade till Norrköping

Förra veckan hade Norrköping och Matematikcentrum där jag arbetar, förmånen att få vara värd för nätverket ""De yngsta förskolebarnens matematiserande " Nätverket är initierat av Karin Franzén, lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstad universitet. Nätverkets syfte är bland annat att sammanföra forskare, lärarutbildare, förskolechefer samt verksamma förskollärare och att genom det kollegiala lärandet synliggöra vad matematik för de yngsta i förskolan kan vara. Och då menar vi barn mellan 0-3 år. 
För oss som arbetar i förskolan är det också extra spännande att Camilla Björklund är en av deltagarna i nätverket.Jag vet att många känner till hennes böcker " Från bollar till klossar " samt " En, två många".         Maria Reis även hon forskare deltar och har just utgivit en bok med titeln : Barn matematiserar och lär sig matematik " Den står nu högt upp på min inköpslista ! 


Här även en länk till hennes avhandling :https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/27889/1/gupea_2077_27889_1.pdf

Lika högt upp på listan finns en antologi som ett antal deltagare i nätverket skrivit tillsammans och som är så ny så vi endast fick se den på bild men jag passade på att fota bilden, därför den blev så suddig 


Den är utgiven av Libers förlag och finns nu på bevakning och går snart att beställa !!! 
Vid vår nästa träff kommer vi alla i nätverket att fira att den äntligen blivit klar ! 
Några av de som skrivit kapitel i boken är "förstagångsförfattare" och de berättade för oss andra hur de upplevt att delta i ett " bokprojekt " ! Vilket spännande och lärorikt arbete, men även all frustration när manuset kom tillbaka och de fick omarbeta IGEN ! 
Camilla Björlund är i högsta grad delaktig i bokens tillblivelse och jag länkar här till en artikel från Skolverket där Camilla blivit intervjuad. Där tar hon bland annat upp tankar kring rumsuppfattning eller Lokalisering som är en av de sex matematiska aktiviteterna som ligger till grund för matematikmålen i Lpfö98/10

http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/matematik/undervisning/matematikinlarning-kraver-talamod-1.127193

"Vad är grundläggande matematik för små barn?"

- Det är en bra fråga som alla pedagoger borde tänka på. Grundläggande matematik är att förhålla sig till ormvärlden och att röra sig i rummet. När man rör sig i rummet måste man bedöma avstånd, omfång, hastighet. Sådant är inte självklart utan måste upptäckas.

- Det lilla barnet som kryper under en stol och försöker ställa sig upp gör en viktig erfarenhet. Den gör att barnet relaterar sig till omvärlden. Man måste först utforska omvärlden genom sin egen kropp, sedan kan man använda symbolspråket. Grundläggande matematik är mer en idé att förstå än konkreta övningar att göra och den kan nås på många sätt."

Så här står det i Förskola i utveckling eller Fallskärmen som jag ibland uttrycker mig 


"Lokalisera – Att uppleva, jämföra och karakterisera egenskaper hos rummet, inomhus, utomhus, i planerad miljö och natur. Orientera sig i relation till omgivningen. Utveckla sin kroppsuppfattning. Upptäcka och utforska egenskaper hos begrepp för position, orientering, riktning, vinkel, proportion och rörelse. Skapa representationer av sig själv och omgivningen med konkret material, teckningar, bilder, ord och andra uttrycksformer samt utveckla symboliskt tänkande"


Jag vill skicka en hälsning till alla i nätverket  som "lyckades" lokalisera sig till Matematikcentrum vid Silverdansens förskola - skola i Norrköping, en del utan min vägbeskrivning till hjälp. Jag tror de lyckades hitta hem också. Nästa gång ska vi lokalisera oss till Uddevalla, med eller utan karta 
Hör av er om ni är nyfikna på nätverket 
Önskar er alla en Glad Påsk , vi kanske ses på Blåkulla ? 
Margot 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar