Om Matematikbloggen

söndag 11 januari 2015

Matematiska möten!

Dagen före julavslutningen var jag på sta´n, lite stressad, skulle göra några snabba ärenden. På Åhléns träffade jag tre ungdomar som tidigare varit elever på Enebyskolan. Och haft mig i matte. De ville prata! De hade gott om tid och pratade gärna matematik. De tyckte att matteundervisningen på högstadiet hade varit bra, man förstod! Men på gymnasiet funkade det inte lika bra. Den elev som jag upplevt som väldigt intresserad och med särskild fallenhet för matematik trodde nu att han skrivit underkänt på kursprovet :-( Och matematiken var inte kul längre. Jag får rysningar när jag tänker på hur viktiga vi lärare är, och hur lätt man kan få eleverna att tappa lusten.

Anna Davours blogg
På juldagen träffade jag familjens matematikprofessor, Andreas Strömbergsson. Den här gången berättade han om en lite udda arbetsuppgift. Han hade blivit uppringd av en deckarförfattare som ville ha faktahjälp kring hur man knäcker ett krypteringssystem. Det handlar "bara"om att kunna faktorisera stora tal, sa Andreas. Bra att veta när man ska motivera eleverna varför de ska lära sig faktorisera! Ni kan läsa mer om detta på Anna Davours blogg "Stjärnstoft och kugghjul" , https://kulmedfysik.wordpress.com/2014/06/18/faktorisera-stora-tal-shor/


Några timmar på lovet ägnade jag åt att göra två delar av kursen Bedömning och betyg som riktar sig till lärare i 4-6. Kan bara säga att den är jättebra! I den senaste delen, talar man om vikten av att fira en framgång. Det har jag försökt ha fokus på de första dagarna på läsåret. Tala om för eleverna när man ser att de lyckats! Men det är också viktigt att vara precis med vad de lyckats med. Jag var för allmän i fredags när jag sa: Vad bra ni har jobbat idag! Gör vi inte alltid det, fick jag till svar. För att komma undan detta  kan man i förväg fundera ut vilka tecken på framgång man tror kommer att finnas! Ju fler förtankar, desto färre eftertankar :-)

Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar