Om Matematikbloggen

lördag 29 november 2014

Resonemangsförmåga

Vi jobbar med geometri i årskurs 8. Eleverna fick en uppgift där de med hjälp av en piprensare skulle forma olika plangeometriska figurer. Sedan skulle de rita av figurerna samt föra ett resonemang om vilken figur som hade den största arean, alla figurer hade ju samma omkrets. Jag samlade in deras arbeten och gav en skriftlig återkoppling på vad jag tyckte att de skulle utveckla i sina redovisningar. Nästa lektion sa en elev: Jag behöver fler uppgifter där jag kan träna på att dra en slutsats!
Då kände jag att det centrala innehållet hade blivit underordnat resonemangsförmågan!

I tisdags kom senaste numret av Nämnaren. Tre av artiklarna handlar om det aktionsforskningsprojekt som Norrköpings kommun deltar i. En av de forskande lärarna arbetar på samma skola som jag. Hon funderar ständigt över sin undervisning. Vad som fungerar bra och vad som behöver förändras för att nå fram till eleverna! Och hon vill gärna diskutera med sina kollegor, det är väl också resonemangsförmåga ;-)
 Det är jätteroligt att läsa pedagogisk och didaktisk litteratur, tycker jag. I Origo nr 6 får man många lästips men även direkta undervisningsidéer. Till exempel hur man kan låta eleverna redovisa sina matematiklösningar genom att göra en film! Det blir ett nytt sätt att visa sin resonemangsförmåga och eleverna kan få se många olika förklaringar på samma problem.
Här finns också en artikel om Tommy Lucassi som inspirerat mig att lämna de traditionella matteproven och istället pröva att ge uppgifter som kräver mer resonemang.
Tidskrifterna har duggat tätt i min brevlåda den senaste tiden. Skolportens sista nummer för året skriver bland annat om Karin Nygårds som vann Guldäpplet 2014. Detta för sin undervisning i programmering. Hon har också fått pengar från Internetfonden för att gå igenom Lgr11 och hitta sätt att få in det digitala perspektivet. Du kan läsa mer om henne på hennes egen blogg karinskod.blogspot.se eller  teacherhack.com  där hon samlar och delar lektions-, inspirations- och workshopmaterial för att arbeta med digitalkunskap och digitalt skapande i skolan.

Kanske har din skola anmält sig till Hour of code? Då kommer vi att dela Karins programmeringsintresse under en timme i december.
Tjingeling Programmering
från Britt Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar