Om Matematikbloggen

söndag 7 september 2014

Gör vi rätt?

Idag var jag laddad inför mitt bloggande. Det har hänt många roliga saker denna vecka!
Jag har lyssnat på Carol Dweck från Stanford University. Hon har berättat om sin forskning kring ett tänkesätt som utgår ifrån att alla människor kan utvecklas! 
På måndagskvällen var jag på TEDx-föreläsning med både Carol Dweck och Torkel Klingberg. Torkel jobbar nu med att låta 6-åringar minnesträna. Jag har tagit med böcker som dessa personer skrivit och fått dem signerade. Dock glömde jag James Nottinghams bok, men eftersom han är en humoristisk person tyckte han inte att det var något konstigt att skriva på lösblad!


När man har den här T-shirten på sig är det som en kontaktannons! Det kom fram en tjej och sa: Vad kul, är du mattelärare?! Jag undervisar på gymnasiet i Flen, kan inte vi starta ett samarbete?
Men så skulle jag börja blogga om allt detta.  Först hoppade jag runt lite på diverse sidor på nätet. Och hittade den här filmen. och då blev jag lite nedstämd. Det är en dokumentärfilm om utbildning.   Så här skriver SvD:s recensent Hynek Pallas: Gör dig själv en tjänst och leta upp ”The alphabet”. Det är magnifikt, viktigt, omskakande och visionärt på riktigt. En film större än inför-valet-debatt om major Björklunds betyg, en film om vad som händer med barn när uppväxten bara blir konkurrens, prestation, standardfrågor och facit. Om – med en röst ur ”The alphabet” – hur livet förminskas när det reduceras till ekonomi.


 Titta på den här lilla trailern! Och fundera på hur vi kan göra skolan till en kreativ, fantasirik och lekfull plats för BARN!

Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar