Om Matematikbloggen

onsdag 17 september 2014

Boktips

Har fullt upp att förbereda inför Öppet Hus med Invigning av Matematikcentrum som jag berättat om i tidigare inlägg , men vill ända passa på att tipsa om en bok som heter "Naturvetenskap och matematik - inspiration och lärande i sagans värld " 
Jag tänker att den ger både kunskap och inspiration , precis som jag hoppas att mitt arbete som matematikutvecklare ger och nu kommer att kunna utvecklas vidare med vår nya mötesplats här i Norrköping som främst riktar sig till lärare i  förskola och förskoleklass 

Författaren Marie Eriksson delar med sig av sitt arbete på Svejserdalens förskola i Mölndal ,där de på ett lustfyllt sätt lyckats integrera matematik och naturvetenskap. Hon tar oss med på en "spännande resa i matematikens och naturvetenskapens värld, , men också i sagans och fantasins värld "                      Så skriver hon själv i förordet till boken som är tänkt som inspiration till processarbete kring matematik och naturvetenskap med utgångspunkt från de yngsta barnen i förskolan. 
Jag gillar verkligen att det är med ett helhetstänk i verksamheten som arbetet utvecklas. Förskolans förstärkta pedagogiska uppdrag i den reviderade läroplanen lägger betoning på hur barns naturliga lust att lära kan utnyttjas optimalt genom att barn ges möjlighet att utveckla matematiska förmågor. 

Boken som är utgiven av Lärarförlaget (2014) ger både handfasta tips och hänvisar till aktuell forskning 
 
Hoppas jag nu gett er inspiration att läsa den ! 

Kunskapen kommer här : 
Jag har ställt frågan "Vad är Matematik ?" i ett tidigare inlägg och här kommer ett svar från www.ne.se 
"matematik , en abstrakt och generell vetenskap för problemlösning och metodutveckling " 

Jag kommer framöver att presentera fler tankar från barn och vuxna vad 
de tänker att Matematik är ! 


Du är hjärtligt välkommen till Matematikcentrum på Öppet Hus tisdag 23 september kl. 14-17 
Silverdansens förskola-skola-fritidshem 
Silverringen 20 
Norrköping 
Meddela gärna till mig på 
margot.andersson@ edu.norrkoping.se 

Nu ska jag njuta av dagens skörd och fundera på "Vad är Matematiklärande i förskolan ?" 
Den frågan har Josefine Rostedt ställt i face-bookgruppen "Matematik i förskolan " 
Jag tycker att den är mycket spännande ... 


Margot 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar