Om Matematikbloggen

måndag 16 juni 2014

Några rader innan ledigheten tar vid ....

höst invigs Matematikcentrum med buller och bång ! 
Då är alla hjärtligt välkomna att besöka den lokal som tidigare gått under namnet "Silvermatte"
- en mötesplats för kunskap , inspiration och kollegialt lärande 
med fokus på förskolans matematik i ett helhetstänk 


Matematikcentrum erbjuder nu även föreläsningar-workshop till arbetslag i 
Norrköpings förskolor och anmälningarna rullar nu in , jättekul ! 
Innehållet fokuserar på "Matematik ute" , Matematik och lärplattan 
samt en föreläsning med Anna Kärre , författare till boken "Lekfull matematik" ! 
Den kan verkligen rekommenderas att läsa , kanske i hängmattan eller på stranden ? 

Jag tänker lägga en del av tiden under min kommande ledighet på att läsa en bok 
som väckt många tankar hos mig kring hur vi i förskolan tänker kring siffror och 
talradens betydelse ! Den har legat på "läsasnarthyllan" länge men nu är jag på gång ....
Mina matematikutvecklar- kollegor Marie och Britt-Marie  
har peppat mig att lyfta fram vikten av "en inre mental tallinje" som även beskrivs på ett utförligt sätt i boken Matematik i förskola och förskoleklass  av Bo Johansson 



Jag blir nyfiken redan när jag läser dessa rader i introduktionen : 
"Vanligen tänker man sig att begreppsbildningen i matematik handlar om att konkreta begrepp, till exempel att talet fyra föreställs som fyra fingrar , gradvis omvandlas till abstrakta begrepp och att detta är en omständlig och svår process ...(.s.7)
Att kunna föreställa sig tal som siffror innebär att man bildat en mental talrad , att man kan se talen för sitt inre öga: 1, 2, 3, 4, 5, 6,.... Vad som krävs för detta kvalitativa språng är en undervisning inriktad på färdigheter i talserie och siffror...
Med en mental talrad blir det lätt att upptäcka smarta strategier för att lösa uppgifter i addition och subtraktion Det gör det även möjligt för barnet att reflektera över tal och relationer mellan tal , där talen inte är kopplade till föremål i den konkreta situationen .(s.7 ) 
Vad kan det betyda för vårt arbetssätt i förskolan ? Måste läsa mer och fundera på det ....
Hoppas vi hinner prata mer om detta när jag träffar Britt-Marie och Marie i veckan ...
Då ska vi äta sommarlunch ihop och sedan ta lite ledigt under sommaren ! 
(Om jag kommer ihåg det så tänkte jag lägga in ett foto på oss alla 3 här under vår lunch ) 
Annars passar jag på att önska alla bloggläsare en riktigt skön sommar ! 
Vi hörs igen ! 
Margot 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar