Om Matematikbloggen

lördag 24 maj 2014

När startar barns lärande ?

När startar ett barns lärande ? 
Ja det kan man fundera över , redan innan födelsen ? 
Jag tror att vi är många som är övertygade om att "lärandet" inte väntar på 
att att barn börjar skolan eller förskoleklass ! 
Men ibland kan man mötas av tankar eller snarare uttryck som får mig att 
undra om det är en knapp som ska tryckas på vid skolstart ?? 
Här kommer en artikel från Dagens Nyheter som visar på förskolans betydelse i den omdiskuterade Pisaundersäkningen 
Elever som gått i förskolan får högre kunskapsresultat än andra barn. Det visar en genomgång av resultatet i Pisaundersökningen. ”Internationellt sett finns det ett väldigt starkt samband”, säger Magnus Oskarsson, projekt‑ ledare för Pisa.
95 procent av alla svenska barn går i förskolan minst ett år. Men både Magnus Oskarsson och Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén varnar för att de barn som trots allt inte går i förskolan ofta är de som skulle behöva det mest.

– Det är framför allt barn i utsatta områden som inte går i förskola. Vill vi förbättra skolresultaten är det bättre att ge stöd tidigt än att lappa och laga senare, säger Eva-Lis Sirén.

http://www.dn.se/sthlm/forskolan-ger-barn-battre-pisaresultat/

Kan det vara så att den här lilla killen redan upptäcker matematikens spännande värld ? 

Bilden är från Matematikcentrum i Norrköping som är en mötesplats för kunskap, inspiration och kollegialt lärande med fokus på förskolans matematik i ett helhetstänk   

Matematikcentrum kommer att invigas i mitten av september och fungera som utgångspunkt för kompetensutveckling för lärare i förskolan (Det kommer att erbjudas föreläsningar , workshop m.m  och bygga på kollegialt lärande med prioritering på arbetslag i förskola (och förhoppningsvis förskoleklass)

Vad påverkar lärandet ?

-Den politiska debatten och den allmänna diskussionen i Sverige kring skola och utbildning har i hög grad kommit att fokusera på skolämneskunskaper, och skolframgång har främst kommit att bedömas och mätas genom inter- nationella studier, nationella prov och betyg. Samtidigt finns det forskning som visar att utvecklingen av andra kunskaper och förmågor hos barn kan ha stor betydelse för hur individer lyckas inom utbildning och arbetsliv. Det gäller förmågor som exempelvis kreativitet, motivation, samarbetsförmåga, noggrannhet och ansvarstagande. Det som görs inom förskola och skolans tidiga år för att främja utvecklandet av dessa förmågor, framstår som särskilt betydelsefullt. 

Läs mer här  http://www.skolverket.se/publikationer?id=3239

Det blir en fortsatt spännande tid som matematikutvecklare alltså ! 

Ha ett bra avslut på den underbara månaden maj ! 

Hoppas kunna sova bättre när göken och näktergalen lugnat ner sig ! 

Margot 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar