Om Matematikbloggen

lördag 5 april 2014

Det är inte alltid som man tror

 I torsdags var det studiedag på alla Norrköpings grundskolor. 24 högstadielärare hade låtit sig lockas av Jonas Bergman Ärlebäcks workshop om Problemlösning, matematiska tillämpningar, modeller och Fermiproblem.



Här ser vi Roine med sin "clicker" i
handen och ett klurigt problem
där man fick rösta på det svars-
alternativ man tyckte var bäst.
Vi fick också möjlighet att prova det responssystem som används av de lärare som just nu forskar kring detta tillsammans med Jonas.

Här har vi ett sådant klurigt problem. Två bilar startar jämsides från samma plats. de kör i samma riktning längs en och samma väg. Vad kan man säga om bilarnas position en timme efter starten? Jag är van vid att den ena axeln representerar sträcka och den andra tid. Men nu var det tid och hastighet! Hmmm...det är ju lätt att tänka att bilarna är på samma plats eftersom graferna möts, men...


Och så var det det här med att det inte alltid är som man tror. När man jobbar med matematikutveckling och träffar mattelärare på olika ställen och i olika konstellationer så får man en känsla av att MÅNGA är engagerade i kommunens pågående matteaktiviteter. Men så var inte fallet med de lärare som befann sig på Jonas´ workshop.
Han ställde nämligen frågan och den högra stapeln talar om att de flesta INTE ingår i någon nu pågående kompetensutvecklingsinsats!
Nyttigt att bli påmind om.






På eftermiddagen var jag på Enebypark och tittade på när Marie visade en mängd roliga och lärobringande idéer om hur man kan använda sin Smartboard!

På fredagen kom min jobbarkompis Linda till mig och sa: Det var jättebra igår!!! Jag vill ha en Smartboard!

Bra jobbat Marie, du kan konsten att entusiasmera!



Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar