söndag 27 april 2014

Barn är olika, nyfikna och kreativa!


Vi har tränat lite huvudräkning med hjälp av gamla nationella prov. Så här såg en uppgift ut:

Beräkna 2,35 - 0,5

På bilden ser ni ett elevsvar.
Och det här är naturligtvis den fälla som många elever går i: 2 komma 35 minus 0 komma 5 är lika mycket som 2 komma 30. Inte så konstigt med tanke på hur vi säger talen. Men varför är det så lätt att gå i fällan? Jag tror att eleven TÄNKER inte. Det är en tråkig rutinuppgift som ska göras.
Kanske jag borde ha sagt: Ge minst två olika svar på denna uppgift. Argumentera för vilket svar du gillar bäst.





Jag sitter just nu i solen och läser i denna bok.
På bokomslaget ser vi Sixten, en pojke med särskild matematisk förmåga. Han sitter och funderar på hur många hörn en cirkel har, är det inga eller oändligt många?
Här krävs att man TÄNKER.

Här kan man också läsa: Matematik är ett sätt att bringa reda i tillvaron, systematisera erfarenheterna och göra dem möjliga att överföra till nya generationer.

Känner mina elever detta undrar jag? På måndag ska jag ha det som motto: Matematik är ett sätt att bringa reda i tillvaron!





Titeln på mitt blogginlägg har jag tagit från sir Ken Robinson vars Ted-talk handlar om Hur man undviker undervisningens Death Valley.
Han är en fantastisk talare, titta gärna på dessa 20 minuter.
Det han säger är: Barn är olika, hmm som om vi inte visste. Barn är nyfikna, det vet vi också. Liksom att barn är kreativa.
Det vi behöver tänka på i vår undervisning är att låta dem använda sin nyfikenhet och kreativitet i matematik!
Ge eleverna svåra matteproblem, så att de får kämpa! Och var med och kämpa tillsammans med dina elever.
https://www.youtube.com/watch?v=wX78iKhInsc



Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar