Om Matematikbloggen

söndag 19 januari 2014

Lögn, förbannad lögn och statistik

There are three kinds of lies:                                                                              lies, damned lies, and statistics.


Citatet tillskrivs Benjamin Disraeli framgångsrik politiker i 1800-talets England. Ibland är jag benägen att hålla med honom. Vi har ibland en övertro på statistik och vad siffrorna säger oss.

Just nu tänker jag på matematikbetyget i årskurs 9.
Här kommer ett litet tankeexperiment: Tänk om sex elever på en
skola får betyget F i matematik.
Om detta händer på Dunderskolan som har 165 elever innebär det att 3,6 % av eleverna har F.
Om det i stället händer på Enkelskolan som har 112 elever blir det 5,4 % som inte når målen.
Och om Vardagsskolan som har 53 elever, har sex av dessa elever med betyget F blir det 11,3 % av elevunderlaget.  

3,6 %
5,4 %
11,3 %

Vilken skola tycker ni är "bäst"?  Och vad står det i våra tidningar?                       



Såg ni på Skavlan i fredags? Författaren Malcolm Gladwell blev intervjuad där.
Han har skrivit en bok, Outliars, som översatt till svenska heter Framgångsfaktorn.
Där skriver han att förklaringen till att vissa människor lyckas så mycket bättre än andra inte beror på en kombination av intelligens och ambition. I stället hävdar Gladwell att förklaringen är en helt annan och att orsakerna till deras framgång är mer komplexa än vad man först kan tro. Det handlar bland annat om att personerna tränat VÄLDIGT mycket!





Boken bygger på den forskning som Anders Ericsson, svensk professor i psykologi på Florida State University gjort.

 Enligt Ericsson krävs det cirka 10 000 arbetstimmar av riktad träning för att bli väldigt skicklig inom ett område. För att bli expert måste man bygga upp en hel del mentala strukturer. Det är därför det tar så lång tid och det är därför man måste ägna sig åt medveten träning, annars utvecklar man inte de här strukturerna.

Och det är ju det Carol Dweck, amerikansk professor, också vill få oss att förstå. Om vi tror att vi kan, om vi tror att våra elever kan så finns det goda förutsättningar för att lyckas! Ju mer vi stretchar vår kompetens desto större blir den! Men man kan inte vila sig i form!
Man måste utmanas och man måste anta utmaningen!
Om du tror att du kan bli bättre så är det bara att sätta igång och träna!


Tjingeling Utmaning
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar