Om Matematikbloggen

onsdag 9 oktober 2013

Nätverka i Göteborg

Om en liten vecka reser jag och en kollega till Göteborg för att nätverka tillsammans kring de yngsta förskolebarnens  matematik (0-3 år) och hur de kommunicerar sitt matematiserande.
Där är agendan inriktad på modulerna i Matematiklyftet. En av frågeställningarna är på vilket sätt nätverksdeltagarna kan handleda och stödja arbetslag och enskilda lärare i att processa modulernas innehåll, men även vilka utmaningar vi ser i modulerna.
NCM (Nationellt centrum för matematik) lyfter fram hur den fristående utbildningskoncernen Fridas förskolor i Uddevalla startar upp Matematiklyftet, tillsammans med sina grundskolor.
En av föreläsarna i deras fortbildning  Ola Helenius från NCM sade bland annat att man bör "Utgå från barnens egna erfarenheter" Han uttryckte även att
- Felet man ofta gör är att man utgår från matematikundervisningen så som den ser ut i skolan och sedan försöker förenkla den när man har med förskolebarn att göra . Istället borde man bygga en helt egen matematik för just förskolan. En sådan matematik där man , precis som vi forskare ., tillåter sig att tänka friare, mer lustfyllt.
Läs mer på NCMs hemsida mcm.gu.se Lekfullt Matematiklyft i förskolan (2/10)
I Norrköping har vi också startat upp Matematiklyftet med ett 60-tal mattepiloter från kommunens förskolor, där tanken är att de framöver kan vara handledare på sina förskolor/enheter.
Ett viktigt och spännande arbete väntar, som kommer att ge ännu bättre förutsättningar för barn/ elevers matematiklärande.

 
Ser fram emot att få dela kunskaper och erfarenheter på nätverksträffen/Margot      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar