Om Matematikbloggen

onsdag 23 oktober 2013

Min matematiska bokhylla

Jag tycker det är jättekul att läsa matematikdidaktisk litteratur. Lite knasigt kanske. Det här är en bild på en del av mina böcker som handlar om matematik på olika sätt.
Och jag använder mina böcker ofta.
För man undrar ju ofta över saker och ting.







Som till exempel idag när en jobbarkompis sa att han just nu arbetade med vinklar tillsammans med sin 7:a. Eleverna tyckte det var lite svårt att hantera gradskivans två olika gradangivelser.
Då hör jag mig själv säga: Vad är en vinkel?
Ja, sa jobbarkompisen, det är en bra fråga.
Direkt gick jag och hämtade: Matematiktermer för skolan, en favorit i bokhyllan!
Definition vinkel: område mellan två strålar eller sträckor som möts i en gemensam ändpunkt

Hmmm, något att förhålla sig till som lärare när man undervisar om vinkelmätning.
För visst är vi många som haft elever som trott att vinkeln blir större ju längre bort på vinkelbenen man mäter.

Och tänk så tydligt man kan illustrera vinklar med hjälp av ett par stickor. Inte svårt att förstå att vertikalvinklar är lika stora. Eller att sidovinklar tillsammans bildar 180 grader.                         
Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar