Om Matematikbloggen

fredag 20 september 2013

Smart av matte!


Jag blir smart av att läsa statistik hörde jag en student säga. Nu har jag funderat en del på vad det är som får henne att känna så. Är det att det är utmanande, ansträngande eller vad handlar det om.
Jag skulle verklig vilja att eleverna jag undervisar skulle känna så. "Jag blir smart av att lära mig matematik"! Något att tänka vidare på och jobba för.

Nämnaren kom i brevlådan i veckan, kul med lite ny matematisk läsning. Jonas  Bergman Ärlebäck har skrivit en artikel  "Matematiska modeller och modellering - vad är det?". Jonas har nu i höststarten börjat forska tillsammans med lärare i Norrköping.

Matematikhandledarna har varit på utbildning i Mattelyftet, vi har bl. a lyssnat på Ulla Runesson som pratade om :
Med lärandes innehåll i fokus -
Vad gör skillnad på matematiklektioner.

Mycket att fundera vidare på!

Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar