Om Matematikbloggen

onsdag 28 augusti 2013

Mattelektion



Nu har jag haft min första mattelektion med nya elever. Förra läsåret undervisade jag elever i årskurs sex och i år handlar det om elever i årskurs tre. Spännande med nya elever. Mitt mål var att ha en lektion då alla elever var aktiva, blev utmanade och att det var fokus på kommunikation i klassrummet. Vilka fantastiskt härliga ungar – de var med på alla mina tankar och idéer, dessutom frågade de när nästa gång skulle bli!
Hur såg då mattepasset ut?
Vi pratade om olika slags tal, letade mönster och förklarade sambanden mellan talen för varandra.Lektionen började med ett problem som startaktivitet: Jag slår tre tärningar, prickarna visar tillsammans tio, vad visar de olika tärningarna? Alla elever använde en egen liten whiteboardtavla att skriva sitt egna svar på, de diskuterade med sin närmaste kamrat och slutligen diskuterade vi alla tillsammans. EPA kallar vi det här (eget, par, alla). Tavlorna använde vi att skriva på hela mattepassen, bland annat till uppgifter som var lösta, en del rätt – en del fel. Eleverna skulle sortera dem i sant och falskt.
Nu ser jag verkligen fram mot nästa lektion!
Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar