Om Matematikbloggen

måndag 3 juni 2013

Vinkelsumman i en 14-hörning!


Jag läste om en lärare som tillsammans med sina femmor hade utforskat vinkelsumman i en 14-hörning. Med hjälp av formeln hade eleverna kollat vinkelsumman i diverse månghörningar.Det var ett roligt arbete.
Plötsligt säger en elev: Undrar om vinkelsumman i en 14-hörning är lika mycket som vinkelsumman av två 7-hörningar?
Tänk vilka listiga frågor man kan få höra! Ja, det är bara att undersöka.


Vill ni ha något spännande att läsa i sommar? Jag kan rekommendera Att följalärande av Dylan Wiliam. Wiliam som skrev Mathematics inside the blackbox. Här fortsätter han att ge oss argument för formativ bedömning.
Han berättar också om vikten av att som lärare vara tyst! (Detta matchar ju bra den forskarrapport som skrevs av Linköpingslärarna om deras aktionsforskning i matematik.)
Åter till Wiliam, han menar att om vi vill att eleverna ska tänka måste vi ge dem tid. De snabbaste eleverna vill ju svara direkt. Men om vi avvaktar lite så kommer fler elever att hinna tänka ut en lösning eller ett förslag eller vad det nu är vi vill att eleverna ska leverera.
Han ger också bra förslag på hur vi kan förändra våra frågeställningar i klassrummet så att vi bättre får syn på hur eleverna tänker. i stället för att fråga Är en kvadrat en parallelltrapets? Så kan vi fråga Varför är en kvadrat en parallelltrapets?
Vad är ett primtal kan bytas mot Varför är 17 ett primtal?


Tjingeling Läsning
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar