Om Matematikbloggen

söndag 12 maj 2013

Två brännpunkter i trädgården!

I morse blev jag uppringd av en arbetskamrat. Hon skulle göra en uteplats i trädgården och den skulle vara oval! Hon visste att man använde två pinnar och ett snöre. Men vad skulle det vara för avstånd mellan pinnarna och hur långt skulle snöret vara? Hon ringde mig! Matematiklärare, tänkte hon, kan väl detta.

Men se det kunde inte matematikläraren. Detta var en uppgift som jag inte tidigare ställts inför, men det kändes som en utmaning. Jag tar reda på det, sa jag. Och det var då som det här med två brännpunkter blev aktuellt!
När man konstruerar en cirkel så behövs ett snöre och mittpunkt (brännpunkt). Man behöver sedan bara rita en linje med ett jämnt avstånd från mittpunkten.







Men nu ska vi konstruera en ellips! Då behövs det TVÅ mittpunkter! Men de kallas brännpunkter, och snöret ska bilda en ring.




Och nu är det bara att röra pennan runt de två brännpunkterna och hålla snöret sträckt!







Och nu undrar ni naturligtvis hur långt det ska vara mellan brännpunkterna och hur långt snöret ska vara  Nja, det var ganska komplicerat.  Men det finns många filmer på Youtube att studera.
Och cirkeln är ett specialfall av ellipsen, alltså när brännpunkterna sammanfaller till en punkt!
Och det ger mig en koppling till senaste numret av Nämnaren och artikeln Även kvadraten är en rektangel. Den handlar om ett spännade Learning Study-projekt  om geometri på lågstadiet. Läs den! Många bra ideér!

Tjingeling Matte-Pling
från Britt Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar