Om Matematikbloggen

söndag 26 maj 2013

Hälsosamt matematikklassrum


Hittade lite intressant läsning på Skolverkets hemsida som handlar om ”Dimensioner av ett hälsosamt matematikklassrum”
Det handlar om undervisning för meningsskapande matematik. En sådan undervisning producerar elever som är kraftfulla matematiska tänkare.
”- Vi har sett fem dimensioner som kännetecknar ett hälsosamt matematisk klassrum” säger Alan Schoenfeld, professor i pedagogik och matematik vid University of California, Berkeley.” Det finns flera filmer på Skolverkets hemsida där Schoenfeld berättar om sina resultat men även om hur man kan använda sig av rika problem i undervisningen.
De fem dimensionerna som kännetecknar ett hälsosamt matematiskt klassrum är undervisningens fokus och sammanhang, kognitiv efterfrågan, rättvisa, dialogen i klassrummet och bedömning. Särskilt viktigt är elevers delaktighet i det som sker i klassrummet och hur denna delaktighet ser ut menar Schoenfeld. Dimensionen som har med dialog att göra delas därför upp i delarna ”medverkan”, ”auktoritet” och ”ansvar.
Följ länken och titta på filmerna.
Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar