Om Matematikbloggen

söndag 16 december 2012

Analysera och förändra!?

Nu har den kommit! PRIM-gruppens rapport om hur det gick i Utvärdering i Matematik. Och det är dags för oss att analysera! Fundera! Förändra? Förbättra?
Hur lyckades våra elever? Vad lyckades de inte så bra med? Varför? Hur ser undervisningen ut just där?
Oj, det finns många frågor att fundera kring.
4 = __ - 12
Den här uppgiften fanns med både i femmans och åttans material.
I femman svarade 36% korrekt medan det i åttan var 63%. Det vanligaste felsvaret var 8.
I rapporten skriver man att uppgiften ska testa elevernas förståelse för likhetstecknet. Och felsvaren beror troligtvis på att eleverna läser "från höger till vänster".
Oj, det undervisar vi väl aldrig om att det går lika bra att börja från andra hållet?

Läs rapporten på er enhet och fördjupa er i vad just era elever lyckats bra med och vad som behöver utvecklas.
PRIM-gruppen säger att de elever som når kravgränsen för de olika områdena troligtvis kommer att klara det nationella provets lägstanivå!

Tjingeling Analysering
från Britt Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar