Om Matematikbloggen

söndag 2 september 2012

Metoder för att synliggöra matematiken !

Skolverket har utgett en skrift som heter Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan - pedagogisk dokumentation.



Pedagogisk dokumentation handlar om att försöka se och förstå vad som händer i  verksamheten på förskolorna.


Det är därför ett utmärkt verktyg för att kunna synliggöra matematiken genom att dokumentera och sedan lyfta tillbaka dokumentationen till arbetslaget för vidare reflektion.

Men som det betonas i skriften så är det inte enbart de vuxna som ska dokumentera , utan barnen bör också vara delaktiga, vilket även framhålls i läroplanen Lpfö98/2010 

- Samtalen och reflektionerna tillsammans med alla inblandade - både barn och med arbetslaget- är avgörande för att arbetet med pedagogisk dokumentation ska kunna bidra till att utveckla verksamheten.Skolverket (2012). s.3

Författare till stödmaterilaet är Anna Palmer, universitetslektor vid Stokholms Universitet. Tidigare har hon skrivit en mycket spännande och lärorik bok som heter Hur blir man matematisk - Att skapa nya relationer till MATEMATIK OCH GENUS i arbetet med yngre barn (2011). Liber förlag.


Det är inte jag som gjort bilden suddig , den ser ut så !
Jag tolkar det som att matematikutvecklingen verkligen är i full fart !
Hur ser det ut hos er ?
Hur synliggör ni matematiken på er förskola ?


I höst kommer vi i Norrköping att arbeta med med dessa frågor och vi tar hjälp av ovanstående material

Skolverkets skrift finns att beställa eller att ladda ner från Skolverkets hemsida.

Lycka till med att synliggöra och utveckla matematiken !
Margot






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar