Om Matematikbloggen

tisdag 29 mars 2011

Matematik är mönster!

Igår var vi på Stadsbiblioteket och plockade ner fotoutställningen "Matematik i bilder".
Den här bilden är en av mina favoriter. Jag vet inte vem som gjort den men den är både vacker och matematisk!
Många av er som jobbat med matematik och bilder tillsammans med era elever har sagt att det var en rolig uppgift som eleverna "tände" på. Jag har mailat till Linköpings Universitet och tackat för hjälpen med arrangemanget och sagt att vi gärna är med nästa år också!

Förra lördagen satt jag och min man och förmiddagsfikade och av någon outgrundlig anledning kom vi in på omkretsen och diametern av en cirkel. Vi tittade på assietten där semlan legat och diskuterade hur många diametrar det gick på en omkrets. "Det är ju Pi", sa jag. "Det är aldrig någon som har sagt till mig", utbrast min man. Det är viktigt att vi berättar om de fantastiska samband som finns i matematiken!            /Britt Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar